This is me.

You made my life a living hell.

När jag var två år gammal fick jag en hudsjukdom. Eller jag vet inte om man kan kalla det så, men för mig är det en hudsjukdom. Jag fick både atopiskt eksem och soleksem. Grejen var att jag hade det atopiska på vintern, och soleksemet talar ju för sig själv - det var på sommaren, och det var värst! Jag har ingen aning om vad som orsakade det, men som jag har fått höra det så hände det hemma hos min farmor och farfar en olycka. Ingen big deal för många, utan mer sånt som händer småbarn till och från. En olycka! Jag ramlade från två meter rakt ner på en rostig järnstolpe och efter det hade jag ett sår på min högra (eller vänstra, whatever) kind i.. ja, ingen aning hur länge, men som iallafall vägrade läka. Och när det väl hade gjort det så började det blossa upp eksem. Som sagt, atopiskt och sol! Vad jag inte visste var att det skulle ge mig ett jävla helvete. Jag låg inne på sjukhus i flera månader i sträck tillsammans med mamma, och egentligen minns jag ingenting av den tiden. Det var till och från. Ibland hemma, ibland sjukhuset. Kändes iallafall som att jag spenderade den mesta tiden på sjukan.. Även fast jag inte minns så mycket som sagt.. Men jag vet att det var ganska illa! Jag hade stora öppna sår och ingen salva hjälpte. Inga tabletter. Ingenting! Jag minns dock en särskild gång, då vi låg uppe på sunderby sjukhus och hade gjort det väldigt länge. Mamma hade lovat mig att vi skulle åka och bada i boden på nordpolen eller vad det heter, och jag var helt uppspelt - tills läkarna sa att jag inte fick. Att kloret skulle göra det värre, och hela min dag var förstörd. Nej, hela mitt år. Allvarligt talat så minns jag känslan och besvikelsen än idag, och ändå var jag såpass liten. Min mamma tyckte iallafall annat! Hon tyckte nog att det inte kunde bli värre än det redan var, så vi smög ut ur vårat rum och ut ur sjukhuset och mamma tog med mig och badade ändå. Det var nog det bästa som hänt mig, för jag hade så jävla roligt! Efteråt smörjde hon in mig med kortison och dagen efter så var jag NÄSTAN helt utan sår i ansiktet. Efter det badade dom mig i klorvatten nästan varje dag och det gav resultat. Jag minns även hur mycket jag älskade att bada, så jag hade alltid ett årskort på Öjebyns simhall. Jag älskade stället och var där JÄMT! Iallafall.. Jag minns också att läkarna gav besked om att om inte eksemet vuxit bort innan jag var 12-13 så skulle jag ha det hela mitt liv. Jag hoppades, och jag bad till något jag inte tror på varenda dag, för jag ville så gärna vara utan det. Jag ville slippa helvetet på skolan där alla pratade bakom ryggen på mig, där alla skrattade åt mig och såg ner på mig. Jag ville slippa alla domdär orden som "eksemface" och "prickikorv" och "pizzafejs" och allt var det då var. Jag spelade alltid, jag låtsades att jag inte brydde mig, och till en början gjorde jag inte det, men det blev allt svårare med tiden att INTE göra det. Och den dagen kom också, när det atopiska eksemet vuxit bort men soleksemet fanns kvar. Jag blev äldre, och ju mer åren gick började jag må dåligare och dåligare, och jag mådde så extremt dåligt inom mig själv efter allt jag samlat på mig, efter allt folk sagt under alla år, efter allt folk gjort som fick mig att må som jag gjorde. Jag sökte bekräftelse, och det ledde till ett och annat. Stora bråk, fel umgängen, alkohol redan som 10åring, och ja.. bara gudarna vet vad! Tillslut hade jag skapat mitt egna helvete, och jag var för svag för att orka bry mig, så jag låste in mig själv. Det var jag, min musik, mitt svarta, trassliga, äckliga hår, och mitt älskade rakblad. Jag var ingen människa. Jag var en zombie. Jag gick runt som en död människa! Jag vågade inte prata med någon IRL. Jag ville inte höra vad folk hade att säga om mig.. Och så är det nog än idag. Jag är rädd för att gå utanför min ytterdörr och det finns INGENTING som är värre än att vara bland mycket folk. Jag vill inte se folks blickar, för jag vet att dom vet och jag vet vad dom säger. Jag vet vad folk snackar om. Och ja, jag har eksem. Jag har fortfarande kvar mitt soleksem och jag får det tillochfrån, vissa sommrar är dock bättre än andra. Men jag orkar verkligen inte skämmas över det längre. Jag kommer fortfarande inte gå utanför min dörr med sår i ansiktet, men jag tänker heller inte dölja för folk att jag har det, för jag har det, och jag kommer nog förmodligen alltid ha det. Jag kommer nog alltid tycka det är jobbigt, och jag kommer nog aldrig förlåta folk för det dom sagt - mina vänner, mina fiender, min släkt, men aldrig min familj. Under 17 år har jag försökt dölja något som folk redan vet om. Och jag orkar inte göra det längre! Jag vill inte att någon ska "tycka synd om mig" eller whatever. Det enda jag känner och vet med säkerhet är att dethär är inte mitt fel, jag har inte liksom trollat dit dethär själv. Jag kan inte styra över det och det finns ingenting som hjälper, så what to do liksom? Ni får snacka, och jag kommer att ta åt mig, men jag hoppas ni förstår att det är pågrund av många er som jag faktiskt lever i det helvetet jag gör, i det psykiska måendet. Allt ni snackat om, allt ni gjort, allt ni sagt, allt ni.. ja, ni vet vad! Jag säger inte ALLA, men jag vet vad folk känner igen mitt namn för. Eksemface, pizzaface, prickikorven, blablabla! Jag hoppas det gör er lyckliga att trycka ner folk/mig som ni gjort, jag hoppas det var värt det för någon iallafall.. Det kommer lösa sig en vacker dag för mig med, jag kommer också må bra, och jag hoppas ni vet - skrattar bäst som skrattar sist.

Och med det säger jag godnatt. Och att ni egentligen inte vet ett skit, för dethär är inte ens 2% av allt!

Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, det var hemskt..och ni bodde mer på sjukhus än hemma och man visste aldrig när man skulle få träffa er nästa gång. Sjukhuspersonalen ville ju knappt att vi skulle komma och hälsa på bara för smittorisker och skit.. Men jag tycker i alla fall att det är bra att du slutar skämmas, det ska du inte göra för något du inte kan råför!

2010-08-13 @ 08:07:15
URL: http://www.mandarinklyfta.se
Postat av: Nadia

Åååh.. Jag lider med dig.

För det första så såg jag inte att du hade några antydningar till eksem när vi sågs, men jag vet att det där kan variera beroende på årstid och annat. Jag har nämligen också atopiskt eksem. Fick det helt plötsligt när jag var 17 och skulle fylla 18, från ingenstans. Mest i ansiktet då och ner över halsen och ned mot bröstkorgen. Det var HEMSKT! Jag mådde ju verkligen apa alltså och kände mig så himla ful och äcklig, och så klöste jag mig i sömnen vilket resulterade i att jag sov med fingervantar för att inte få dom där revorna i ansiktet som varade och liksom "vattnade". INTE roligt. Smink är ju inte heller så bra att dölja med då de tbara förvärrar saken. Har gått på sån här solbehandling, testat varenda kräm som finns och verkligen gjort ALLT. deltog ju även i en studie av ett ny kräm i luleå som tydligen inte skulle vara som dom som redan finns. Jag var alltså som en "testkanin".

Dock så är det ENDA som verkligen TAGIT BORT mina eksem en så simpel grej som sånt där som folk säljer på Sminkpartyn typ.. Herbalife heter det :) En kvinna på mitt gamla jobb introducerade mig för dom produkterna och jag tänkte att det var värt att försöka så jag köpte ansiktstvätt, ansiktsvatten, ansiktskräm, peeling, ansiktsmask, ögongele och hudlotion samt duschkräm. Det blev ganska dyrt.. Tror det blev kring 3000 kr men dom viktigaste är ju dom man har i ansiktet om man inte har på kroppen. Iaf så efter en vecka så såg jag ENORM skillnad och andra såg det inte längre däremot ser man ju allt själv.. Efter att ha använt det under hösten, nästan 3 månader så var ALLT BORTA. Asså det låter helt otroligt, men det är sant! Jag blev så jävla såld så köpte nytt igen men det räckte sedan i över 1,5 år då jag liksom inte behövde det längre.. När då sedan nästa höst kom så var jag beredd på nya eksem (mina var värst från september-april/maj - sedan försvann dom) och tänkte beställa nya varor men jag fick aldrig några eksem igen. Vintern som var nu senast fick jag heller inga. HELT SJUKT SKÖNT! Det fungerar säkert inte för alla men kom ihåg att det är ju inte alltid det som doktorn säger som är bäst.. Har pratat med flera andra med atopiskt eksem som också provat Herbalife som varit helt magiskt glada! Det är endel pengar men SÅ värt. Om du skulle vilja prova det eller kanse önska dig dom där krämerna i julklapp eller något vet jag en kvinna i Piteå som säljer det som jag kan fixa numret till. Hon är seriös och bra och om det inte hjälper något så har du en månad på dig att lämna tillbaka allt och få pengarna tillbaka då man får en såndär nöjdhetsgaranti. (30 dagar) Det var därför jag vågade lägga ut dom pengarna liksom men behövde ju aldrig använda det då det verkligen FUNGERADE! :)



Jag låter säkert som en lejd säljare men jag säljer inte dom där produkterna. Jag bara vill tipsa om något BRA för jag själv haft det där och mått APA över det. Verkligen. Man känner sig helt trasig i själen när man känner sig ful/dålig/äcklig pga av sår i ansiktet och eksem.



Dock så applåderar jag! BRA att du inte tänker skämmas, det ska du inte göra men om man dessutom fått höra om det från andra så visst, det sätter sina spår. :( Jag tycker iaf att du är en söt pingla!



Hoppas du mår bra med allt det där andra, ska haffa dig på msn vid tillfälle! Kramar !



P.s Nuförtiden så sminkar jag mig sällan, tvättar ansiktet med sån där blackheadgrejj från apoteket och använder aldrig krämer i ansiktet. När jag hade kvar mina eksem så smörjde jag heller aldrig med Herbalife om det inte var torrt osv.. Rengjorde bara och peelade! Testa att låta huden vila. Låter som en klyscha men det är sant. Så lite smink och jocks du bara kan! :D D.s

2010-08-16 @ 23:49:29
URL: http://nadiahill.blogg.se/
Postat av: mamma

Hej gumman! Håller med Malin, håll huvudet högt som sag du ska nog visa dom för en sak är då säker om du är en sak så är det..ENVIS och det kommer man långt på.. Älskar dej precis som du är!!// Mamma

2010-08-17 @ 08:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0